مهارت های نرم ( به انگلیسی: Soft skills )، مهارتهای غیر فنی هستند که بر کیفیت و چگونگی کار فرد تاثیر گذار است از جمله تعامل با همکاران ، روش حل مسئله ، روش مدیریت کارها.
اغلب کارفرمایان برای مهارت های نرم قوی بیشتر از مهارت های فیزیکی و فنی ارزش قائل هستند چرا که مهارت های نرم ویژگی های شخصیتی هستند که در طول زندگی شکل گرفته اند و آموزش دادن آن ها کار دشواری است.
هنگام جست جو در آگهی های شغلی به این نکته توجه کنید که کدام مهارتهای نرم به طور مداوم تکرار می شود تا متوجه شوید روی توسعه کدام مهارتهای نرم باید تمرکز داشته باشید. با وجودی که مهارت های نرم مهارت های غیر فنی محسوب می شوند ولی تاثیر بسیار زیادی بر روش انجام کار در محیط کاری دارند.
در این مقاله میخواهیم درباره این که چطور میتوانید مهارت های نرم را بهبود بدهید و چرا مهارت های نرم برای کارفرمایان اهمیت دارد و چطور به کارفرما نشان دهید که چنین مهارت هایی دارید ، صحبت کنیم.
مهارت های نرم به عنوان مهارت های شخصی ، مهارت های بین فردی ، مهارت های غیر فنی ، مهارت های ضروری و مهارت های قابل انتقال شناخته می شود.
تعریت مهارت نرم : مهارت نرم یا شیوه انجام کار ، شامل ویژگیها و توانایی ها شخصیتی و ارتباطی برای موفقیت در کار است. مهارت های نرم نحوه تعامل و روابط افراد با دیگران را مشخص میکند. مهارت هایی از جمله مهارت های بین فردی ، مهارت های ارتباطی ، مهارت شنیداری ، مهارت مدیریت زمان و مهارت همدلی با دیگران.
در مصاحبه های استخدامی ، مدیران به دنبال جذب افرادی هستند که مهارت های نرم بهتری دارند زیرا این افراد در محیط های کاری موفق تر عمل میکنند.
شاید فردی توانایی فنی بسیار خوبی در حیطه شغلی داشته باشد ولی مدیریت زمان درستی نداشه باشد یا نتواند با دیگر اعضای تیم به خوبی همکاری کند و به همین دلیل در کار موفق نباشد.
با توضیحاتی که بالاتر بیان کردیم ، به سادگی متوجه می شوید که عامل بسیار مهمی برای موفقیت شغلی و سازمانی ، داشتن مهارت های نرم است و به همین دلیل است که کارفرمایان به دنبال افرادی هستند که علاوه بر داشتن تخصص در رشته مورد نظر ، مهارت های نرم داشته باشند.
نکته حائز اهمیت دیگر این است که مهارت های نرم قابل انتفال هستند و هر شخصی با داشتن مهارت های نرم میتواند سازگاری بهتری با اطرافیان داشته باشد.
در کارهایی که نیازمند تعامل با ارباب رجوع است، مهارت های نرم اهمیت بیشتری دارند. کارمندانی که در تماس مستقیم با مشتریان هستند باید توانایی گوش کردن فعال به مشتری و تامین نیازهای او به شکل مودبانه داشته باشند.
مهارت های نرم در کنار داشتن تخصص لازم تاثیر بسیار زیادی در انتخاب شما توسط کارفرمایان دارد، معمولا کارفرما به طور مستقیم درباره مهارت های نرم سوالی نمی پرسد بلکه برای ارزیابی مهارت نرم در وجود متقاضی ، موقعیت های خاص را تشریح میکند و از شما می پرسد در چنین موقعیتی چه کاری انجام میدهید.
براساس نظرسنجی انجام شده بین 1000 مدیر استخدام ، مهم ترین مهارتهای نرم در لیست شرکت های برتر عبارتند از :
- مهارت حل مسئله
- مهارت برقراری ارتباط موثر
- مهارت مدیریت فردی
- مهارت انگیزه
- مهارت سازگاری و انعطاف پذیری
سایر مهارت های محبوب دیگر در این لیست عبارت بودن از :
- مهارت روحیه کار گروهی
- مهارت مدیریت زمان
- مهارت اعتماد سازی
- مهارت تطبیق پذیری
- مهارت سازگاری شغلی
- مهارت حل تعارض
- مهارت رهبری
- مهارت پژوهش
- مهارت تفکر خلاق
- مهارت تفکر انتقادی
- مهارت اخلاق کاری
- مهارت درست کاری
مهارت های نرم از یک سو شامل ویژگی های شخصیتی هستند و از سویی دیگر مهارت های آموختنی محسوب می شوند. در ادامه مقاله درباره مهارت های نرم اصلی و مهم تر و چگونگی موثر بودن آن ها هنگام جستجوی کار صحبت میکنیم.
در محیط کاری توانایی حل مسائل به سرعت و به طور موثر اهمیت بالایی دارد. رسیدن به هدف علاوه بر به کار گیری دانش تخصصی برای حل سریع مسئله نیازمند اختصاص دادن وقت برای تحقیق و مشورت با همکاران برای یافتن راه حلی طولانی مدت و قابل توسعه است.
مهارت های موثری که باعث داشتن مهارت حل مسئله در فرد می شوند عبارتند از :
مهارت خلاقیت ؛ مهارت پژوهش ؛ مهارت مدیریت ریسک ؛ مهارت کار گروهی ؛ مهارت تفکر انتقادی ؛ مهار تحلیل و بررسی ؛ مهارت تصمیم گیری ؛ مهارت تمدرس؛ مهارت عیبیابی.
مهارت های برقراری ارتباط موثر در طول مصاحبه و در کل دوران حرفه ای شما موثر و مفید هستند. نحوه برقراری ارتباط و چگونگی صحبت کردن با دیگران در شرایط مختلف اهمیت زیادی دارد. به خصوص زمانی که با یک تیم در پروژه کار میکنید ، مهارت برقراری ارتباط موثر باعث می شود که بتوانید در مورد نظرات خود و ایده های موثر در جهت پیشرفت پروژه با دیگران صحبت کنید.
مهارت در زمینه ابراز مخالفت ماهرانه و مدبرانه که منجر به تعارض نشود ، مهارت بسیار مهمی برای کارهای تیمی است.
مهارت هایی که باعث بهبود مهارت برقراری ارتباط موثر می شوند عبارتنداز :
مهارت گوش دادن فعال ؛ مهارت حل تعارض ؛ مهارت مذاکره ؛ مهارت سخنرانی در جمع ؛ مهارت نوشتن ؛ مهارت برقراری ارتباط غیر کلامی ؛ مهارت همدلی ؛ مهارت اعتماد به نفس .
توانایی انطباق و سازگاری شما با تغییرات چقدر است؟ اگر در زمینه ای خاص یا استارت آپ مبتنی بر فناوری کار میکنید سازگاری اهمیت بیشتری برایتان پیدا میکند.
از آن جا که در برخی حرفه ها تغییر فرایندها، ابزراها و مشتریان به سرعت اتفاق می افتد ، کسانی که توانایی سازگاری با شرایط جدید و روش های نوین را داشته باشند ، با ارزش تر محسوب می شوند.
مهم ترین مهارت هایی که منجر به توانایی سازگاری و تطبیق پذیری میشوند عبارتند از :
ثبات ؛ سازمانمندی ؛ خوشبینی ؛ انعطافپذیری ؛ اشتیاق ؛ مشارکت ؛ صبر؛ داشتن ذهنیت رشد.
خلاقیت در کار یکی از مهارت های نرم بسیار گسترده است که نیاز به مهارتهای فنی و سایر مهارت های نرم دارد. افراد خلاق می توانند از روش هایی جدید برای انجام وظایف و بهبود فرایندها یا حتی راه های جدید و هیجان انگیز برای بهبود کسب و کار استفاده کنند. خلاقیت در هر سطح و نقشی قابلیت بهبود شرایط را دارد.
مهارت های نرم مرتبط با خلاقیت عبارتند از:
کنجکاوی ؛ یادگیری از دیگران ؛ ذهنیت باز ؛ پذیرفتن ریسکهای حسابشده ؛ نوآوری ؛ آزمایشگری.
انجام به موقع و با کیفیت امور و وظایف به عنوان اخلاق کاری شناخته می شود. اخلاق کاری قوی باعث می شود که رابطه ای مثبت با کارفرما و همکاران داشته باشید و بتوانید در شغلتان سریعتر پیشرفت کرده و به بهبود مهارت هایتان کمک کنید.
کارفرمایان ترجیح میدهند با کارمندانی کار کنند که اخلاق کاری قوی داشته باشند و مشتاق یادیگری باشند تا کارمند ماهر ولی بی انگیزه.
مهارت هایی که وجود آن ها باعث بهبود اخلاق کاری می شود عبارتند از :
توجه به جزئیات ؛ درستکاری ؛ استمرار؛ مدیریت زمان ؛ سازماندهی ؛ قابلاعتماد بودن ؛انگیزه ؛ پشتکار؛ نتیجهگرایی.
مهارت های نرم اغلب درونی اند و یادگیری آن ها کار دشواری است مگر این که از کودکی در فرد نهادینه شده باشند. از سویی دیگر ارزیابی مهارت های نرم هم کار دشواری است ، بنابراین توصیه می شود روی مهارت های نرمی که در وجودتان دارید ، تمرکز کرده و آن ها را توسعه دهید تا سریعتر به هدف برسید.
بهترین راه کارهای برای تقویت مهارت های نرم عبارتند از :
مهارتی که می خواهید بدست بیاورید را انتخاب کرده و به طور مداوم آن را تمرین کنید. هر مهارت نرمی با تمرین قابل بهبود است مثلا برای بهبود وقت شناسی در محل کار و خانه به موقع حاضر شوید و با شروع و اتمام سریعتر پروژه ها در محل کار ، خودتان را فردی قابل اطمینان نشان دهید.
حتما در اطراف خودتان افرادی حرفه ای که در مهارت های نرم مختلفی قوی هستند ، مشاهده می کنید، میتوانید روش کار آن ها را در برنامه روزانه خود قرار دهید و مهارت های نرم آنها را به عنوان الگو استفاده کنید.
به عنون مثال ممکن است فردی را ببینید که در جلسات از صحبت های دیگران یادداشت بردرای میکند و همین کار باعث می شود بتواند افکارش را سازمان دهید کرده و سوالات مهمی مطرح کند و برای نکات نامفهوم ، پاسخ درستی پیدا کند از سویی دیگر این کار باعث بهبود مهارت گوش دادن فعال می شود که میتواند در بهبود کارتان موثر واقع شود.
منابع آموزشی مختلف از جمله کتاب ، پادکست ، کلاس آنلاین میتواند برای بهبود مهارت های خاص به شما کمک کنید. ممکن است برای بهبود یک مهارت خاص نیاز باشد از منابع مختلف استفاده کنید تا متوجه شوید کدام منبع برای سبک یادگیری شما بهبود است.
اگر برای شغلی درخواست میدهید ، مهارت های نرم خود را نیز مانند مهارت های سخت ، در لیست مهارت ها بیان کنید. ابتدا از مهارت های نرمی که با شغل مورد نظرتان، در ارتباط است ، لیستی تهیه کنید و لیست ملزومات شغل مورد درخواستتان را با آن مهارت ها مقایسه کنید.
در نهایت مهارت های نرم موردنظر را در قسمت مهارت ها در رزومه اضافه کنید و در صورت امکان مدرک یا مثالی برای آن بیان کنید.
در محاصبه شغلی میتوانید از مهارت های نرم خود نام ببرید و با رفتاری دوستانه و صمیمی بر داشتن مهارت های نرم مهر تایید بزنید.
گوش دادن فعال حین مصاحبه میتواند مهارت شنیداری و گوش دادن فعال شما را به نمایش بگذارد.